De voorgeschiedenis

In de tachtiger jaren kwam ik regelmatig met de trimclub in Birkhoven. We liepen vaak door of langs het pinetum. Dat stukje ‘bos’ viel me altijd in positieve zin op. Toen ik er eind jaren negentig weer eens kwam, schrok ik van de verwaarlozing. “Waarom houdt niemand dit bij? Waarom haalt niemand die bramen weg?” was het eerste wat ik dacht.

In 2004 zijn Dick en ik er een paar keer wezen kijken. We genoten van de prachtige coniferen die hier al vele tientallen jaren staan en die in een aantal gevallen al behoorlijk tot wasdom beginnen te komen. Maar onze handen begonnen ook te jeuken toen we zagen dat er nog steeds niks aan de verbraming was gedaan.

In december 2004 werd duidelijk dat het bos in handen van Utrechts Landschap zou komen. Zou daarmee toekomst voor het pinetum te goede kunnen veranderen?

De nieuwe boswachter nodigde de bosgebruikers uit om samen het bos te verkennen. Dat was op 9 januari 2005. Daar begint het verhaal van onze betrokkenheid bij Birkhoven.

De posts, die we in dit blog over 2005 t/m 2008 gaan maken, zijn afkomstig uit een aantekenboekje dat ik bijgehouden heb. We zullen er onze foto’s uit die tijd bijplakken.
Vanaf januari 2011 is dit blog in de lucht. Informatie over de jaren 2009 en 2010 zullen we ook met terugwerkende kracht proberen in te plakken.

Dit bericht werd geplaatst in Birkhoven, Pinetum Birkhoven en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

