Minicursus coniferen

Enige tijd geleden werd ik benaderd door Renée van Assema of ik misschien een minicursus coniferen wilde geven. Daar moest ik natuurlijk wel even over denken, aangezien ik dat nooit eerder had gedaan. Maar eens moet de eerste keer zijn en dus werd mijn antwoord ja.
Verleden week hoorde ik al dat de cursus was volgeboekt, 20 inschrijvingen. Wat heerlijk om te merken dat er interesse is voor coniferen. Aan de naam coniferen hangt nog wel eens het negatieve gevoel van de kortgesnoeide coniferenhagen, die als afscheiding van de privé tuintjes wordt gebruikt.
Afgelopen woensdag was het eerste deel van de cursus, het theorie gedeelte. Vandaag waren we in het bos Birkhoven en het pinetum voor het praktijkgedeelte.

Een lage tak van de Hemlockspar, Tsuga heterophylla, kan heel goed worden bestudeerd

Er is veel te vertellen over naaldbomen, erg veel. Dus ook erg moeilijk om te bepalen wat in zo’n korte cursus nu wel en niet moet worden opgenomen. De in de Nederlandse bossen groeiende naaldbomen kunnen eigenlijk de cursus al in zijn geheel vullen. Natuurlijk is het aardig om dan ook nog even in het pinetum te kijken naar de coniferen die je niet zomaar in het bos tegen kan komen.

De groene twijgen van de Taxus baccata maken hem makkelijk te onderscheiden van de andere éénnaaldige naaldbomen.

De groep was erg geïnteresseerd en hierdoor werden beide delen van de cursus zeer interactief.
Ik heb er van genoten!

De KNNV organiseert een aantal minicursussen i.s.m. ‘De Schoolsteeg’ in Leusden en CNME Landgoed Schothorst in Amersfoort. Voor meer informatie kunt u hier kijken.

Dit bericht werd geplaatst in Birkhoven, Pinetum Birkhoven en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Minicursus coniferen

  1. Dick Bos zegt:

    Ik ben heel trots op je! db

Geef een reactie

