Westelijke ontsluiting en provinciale politiek

Enige tijd geleden mengde de VVD-gedeputeerde Van Lunteren (mobiliteit, economie, financiën, personeel en organisatie) zich in het debat over de westelijke ontsluiting. Het kwam erop neer dat als men in Amersfoort niet snel met een besluit kwam, de provincie de regie zou overnemen. Onder andere De Stad Amersfoort berichtte er hier over.

Die interventie werd hem natuurlijk niet door iedereen in dank afgenomen. Een aantal bewonersgroepen zochten contact met de commissie MME (milieu, mobiliteit en economie) van provinciale staten om tegengas te geven. Een afspraak was snel gemaakt en maandagochtend 14 januari was het zover. Namens verschillende bewonersgroepen presenteerde Liedewij Haver Droeze het tegengeluid. Liedewij is zelf betrokken bij de Belangenvereniging Daam Fockemalaan e.o. (incl. Beroemde Vrouwenbuurt). Er waren ook bewoners van de Barchman Wuytierslaan, van de Berg en van de Stichtse Rotonde. Ook de Samenwerkende Groeperingen Leefbaar Amersfoort waren present.

Liedewij Haver Droeze presenteert de bezwaren tegen de westelijke ontsluiting voor de commissie MME van Provinciale Staten Utrecht

In haar presentatie zette Liedewij uiteen hoe de afgelopen twee jaar in de participatiegroep gewerkt is. Op zeer zorgvuldige wijze is getracht uit de veelheid van voorstellen, standpunten en informatie een gestructureerd beeld van de problematiek van de westelijke ontsluiting te vormen.
Daarbij vallen een aantal dingen op:
* de laatste jaren is de groei van het verkeer op de BW-laan en de Daam Fockemalaan achtergebleven bij de verwachtingen. Dat lijkt niet alleen een kwestie te zijn van “de economische crisis”, maar houdt mogelijk ook verband met veranderingen in de mobiliteit.
* terwijl in het verleden uitgegaan werd van een toename van het treinverkeer op de lijn Utrecht – Amersfoort (ook gedeputeerde Van Lunteren spreekt hier nog over), en daarmee van langere wachttijden bij de overweg aan de BW-laan, is inmiddels duidelijk dat tot 2020 het treinverkeer op dit traject niet zal toenemen.
* de problemen met de doorstroming tijdens de spits hebben niet alleen, en mogelijk zelfs niet in de eerste plaats te maken met de gelijkvloerse kruising met het spoor, maar met een tiental knelpunten, die allemaal zouden moeten worden aangepakt. Uit deze gedachte is de 10+ variant ontstaan. Aanvankelijk was er sprake van de 0+ variant: de bestaande situatie, plus de reeds in gang gezette wijzigingen. In de 10+ variant wordt dit opgewerkt tot een integrale aanpak van alle knelpunten langs de route tussen de kruising met de Birktstraat in het noorden en de Stichtse Rotonde in het zuiden. Dan is een tunnel of viaduct onder of over het spoor niet meer nodig.

In de participatiegroep was een ruime meerderheid voor de 10+ variant, en tegen het college-voorstel om een viaduct (en later dus evt. een tunnel) aan te leggen over/onder het spoor. Uiteindelijk zou dat neerkomen op een extra uitgavenpost van zo’n € 30 mln. En dat om te voorkomen dat in de spits gedurende korte tijd de gemiddelde snelheid voor automobilisten een klein beetje onder de 25 km/uur zakt. Een hele dure oplossing voor iets dat door de aanwonenden niet als een groot probleem wordt beschouwd.

Advertenties

Over Dick Bos

Wilt u meer over mij weten? Lees dan (als we in Nieuw-Zeeland zijn) ons blog "wvendb (in nz)" of: mijn blog "dickbos" (in origineel steenkool-Engels), of ons blog "hackfalls" (idem) - alles op wordpress. U kunt ook eens kijken naar mijn bijdragen op wikipedia-nl. (Gebruiker:Dick_Bos)
Dit bericht werd geplaatst in Westelijke Ontsluiting Amersfoort. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s