Update over: Westelijke Ontsluiting

Gisteravond 25 juni was er een voorbespreking in de Amersfoortse gemeenteraad over de westelijke ontsluiting. Het probleem is de slechte doorstroming van het verkeer aan de westkant van de stad (tussen het kruispunt Birktstraat/Amsterdamseweg/Barchman Wuytierslaan en de Stichtse Rotonde, over de Barchman Wuytierslaan en de Daam Fockemalaan). Daar moet wat aan gedaan worden, volgens velen. Het probleem wordt al vele, vele jaren besproken (sommigen verwijzen al naar discussies van vijftig jaar geleden), maar er is nog nooit iets structureels aan gedaan. Deze keer was de ambitie om dat wel te doen, en het lijkt erop, dat het er dan toch van gaat komen.
Er is een college van B&W over gestruikeld, maar nu is het dan zover: op 9 juli zal besluitvorming in de gemeenteraad plaatsvinden. Dat heeft het wethoudersduo Hans Buijtelaar (VVD) en Cees van Eijk (GL) dan toch maar voor elkaar gekregen. Een bewonderenswaardige prestatie.

Zoals het er nu naar uitziet zal het voorstel van het college met een zeer ruime meerderheid door de raad worden overgenomen.
Het voorstel van het college behelst: “variant 7b”: een variant waarin ondertunneling van het spoor is opgenomen. De noordelijke oprit komt tussen de Kabouterhut en de dierentuin. Naar het noorden toe volgt de weg dan de BW-laan. Waarbij wordt geroepen (maar dat moet ik nog zien) dat er in dat deel meer ruimte voor de natuur komt (waar de weg langs Birkhoven loopt, dus – maar eerlijk gezegd snap ik dat niet helemaal).
Naar het zuiden toe volgt de weg een nieuw tracé, over het terrein van de kazerne, langs de Aletta Jacobslaan. Dat wil zeggen dat de Daam Fockemalaan dan dus verkeersluw wordt.
Het streven is om het tracé langs de Aletta Jacobslaan verdiept aan te leggen (dat is variant 7b; zonder verdiepte ligging is variant 7) om geluidsoverlast voor aanwonenden te beperken.
Verder zal het college waarschijnlijk de opdracht mee krijgen om te proberen de weg zover mogelijk naar het westen aan te leggen (dus zover mogelijk op het defensie-terrein). Daarnaast is heel uitdrukkelijk een optie om fietsers en voetgangers niet door de tunnel te leiden, maar over een viaduct. Dat is een heel goeie ontwikkeling, enigszins in lijn met wat Chris Bakker van Utrechts Landschap ooit heeft voorgesteld. Dit voorstel van dat viaduct komt van de fietsersbond.

In het algemeen ziet het er allemaal helemaal niet slecht uit, zou ik zeggen. Natuurlijk kun je altijd discussiëren over de vraag of er nu zoveel geld (ca. 70 mln.) moet worden uitgegeven om iets aan te pakken wat eigenlijk geen probleem is, maar goed. Een ruime meerderheid van de raad vindt dus dat dat moet. En het opheffen van gelijkvloerse kruisingen met het spoor is natuurlijk ook wel iets waard.

Een van de weinige groepen die een fundamenteel kritisch geluid hebben laten horen was MilieuDefensie Amersfoort.

20130628 079cxs

Hun spandoek bij de ingang van Birkhoven is een doordenker!

20130628 076xs

Er zijn nog een flink aantal knelpunten. Zoals de ontsluiting van de dierentuin. Het wordt daar bij de ingang van de dierentuin allemaal wel erg krap. Er gaan parkeerplaatsen verloren etc.
Dat komt allemaal in de fase van de detaillering van het plan nog terug.
Daarnaast is een groot probleem dat het eigenlijk allemaal niet binnen het budget past, en de provincie dus moet bijspringen, op één of andere manier. De kansen daarvoor worden redelijk gunstig geacht.
Wat interessant is, is de erkenning van het belang van de verbinding tussen Birkhoven en Bokkeduinen langs het spoor. De tunnel is zo gedimensioneerd dat er naast het spoor nog een behoorlijke “groene strook” overblijft die als ecologische verbinding tussen Birkhoven en Bokkeduinen kan dienen en waar ook het fietspad weer terug moet komen.
Verder is er expliciet in het plan opgenomen dat er ca 6 ton is uitgetrokken voor verbetering van de natuurwaarden. Dus dat is bovenop de compensatie van stukken natuur die hier en daar verloren gaan.

Alle stukken zijn hier te vinden (met prachtige filmpjes e.d.)

In november komt de zaak terug in de raad. Dan moet er een “bestuursovereenkomst” zijn met de provincie (waarin vooral de financiële verantwoordelijkheden geregeld worden). Tussen augustus 2013 en april 2014 wordt het tracé definitief uitgewerkt. En dan moet in sept. 2014 het “planologisch juridische kader” worden vastgesteld in de gemeenteraad. Hoe lang het dan nog duurt voordat de schop de grond in kan, weet ik niet. Maar dat zal dan geen jaren meer duren!

Advertenties

Over Dick Bos

Wilt u meer over mij weten? Lees dan (als we in Nieuw-Zeeland zijn) ons blog "wvendb (in nz)" of: mijn blog "dickbos" (in origineel steenkool-Engels), of ons blog "hackfalls" (idem) - alles op wordpress. U kunt ook eens kijken naar mijn bijdragen op wikipedia-nl. (Gebruiker:Dick_Bos)
Dit bericht werd geplaatst in Westelijke Ontsluiting Amersfoort en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Update over: Westelijke Ontsluiting

  1. Pingback: Westelijke ontsluiting | Bos Birkhoven bij Amersfoort

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s