Minicursus

Na ruim een half jaar geen activiteiten op dit blog wil ik nu de schade eens inhalen.
Ik begin bij de meest recente actie en dat was een minicursus coniferen waar ik voor was gevraagd door de Natuuracademie. Als voorbereiding heb ik natuurlijk een powerpoint presentatie gemaakt en daarvoor al mijn foto archieven doorgepluisd. Het mooie van powerpoint is de mogelijkheid om met foto’s en tekst het geheel aantrekkelijk te maken. En het aardige van een mini cursus is de mogelijkheid om materiaal mee te nemen. Daarvoor ben ik eerst een uurtje in het pinetum aan het struinen geweest. Daar haalde ik een vuilniszak vol met verschillende takken en een andere met kegels.

Allemaal kegels van dennen, sparren, douglass en hemlock

Allemaal kegels van dennen, sparren, douglass en hemlock

Ze zijn er in alle soorten en maten. Dennenappels of sparrenkegels en hoe ze nog meer worden genoemd. Een uitdaging om ze ongelabeld in een zak te doen en thuis er de juiste naam bij te vinden. Ook bij de takken is dat een uitdaging, maar meteen een goede test.

Het is in ieder geval allemaal groen!

Het is in ieder geval allemaal groen!

Zaterdag in het pinetum was het al druk met allemaal sporters, maar om naar de bomen te kijken is er altijd wel plek. Het verschil tussen sparren en zilversparren is echt lastig, maar als je het blijft proberen dan gaat het zeker lukken. Ware het niet dat die Douglasspar en die Hemlockspar wel een beetje stoorzenders zijn. Dat zijn géén sparren, maar zijn in de volksmond toch spar.

Spar met hangende kegels

Spar met hangende kegels

Zilverspar met staande kegels

Zilverspar met staande kegels

Nog even wat plaatjes van de presentatie van verschillen tussen spar en zilverspar .

Spar, de aanzet van de naald is bruin en houtig

Spar, de aanzet van de naald is bruin en houtig

Zilverspar, de naald zit als een soort zuignapje op het takje

Zilverspar, de naald zit als een soort zuignapje op het takje

Taxus baccata oftewel venijnboom:

Een mooi uitgegroeide taxus. De twijgen zijn groen

Een mooi uitgegroeide taxus. De twijgen zijn groen

Dit bericht werd geplaatst in Pinetum Birkhoven en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Minicursus

  1. Kees Aalbers zegt:

    Mooie foto’s van de Soesterduinen Wilma het ziet er daar mooi uit, moet ik maar eens met Dick naar toe gaan. Wat betreft de spar en de zilverspar super uitgelegd en wat een mooie macro’s haar scherp, nu is de kunst voor mij om het te onthouden. Eindelijk weer eens weer wat beweging op je blog, ik kijk iedere week maar nu ben je er weer, heel leuk. groeten Kees doe ook de groeten aan Dick

  2. v. Dijk zegt:

    Kan even geen agenda vinden, maar zijn er nog meer excursies dit jaar in het Pinetum Birkhoven?

    • wilma zegt:

      Het klopt er is geen agenda. Er is op het ogenblik geen minicursus op stapel. Wel is er op 7 juni een excursie door het pinetum. Van 14.00 tot 16.00 uur.
      Waar de verzamelplek is weet ik nog niet. Dat hoop ik op dit blog wel te publiceren.

      gr wilma

Geef een reactie

